Pages

Thursday, February 21, 2013

ရန္ကုန္ၿမဳိ႕၏ ၿမဳိ႕အစြန္အဖ်ားက အဂၤါမစုံ သက္တမ္းရွည္ၿမဳိ႕သစ္မ်ား၏ အနာဂတ္

 ဓာတ္ပုံ- ေဂ်ေမာင္ေမာင္ (အမရပူရ)
တပ္မေတာ္အစုိးရ အာဏာရယူအၿပီး ၁၉၈၈ လြန္ကာလမ်ားတြင္ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕၏ ၿမဳိ႕အစြန္အဖ်ား၌ၿမဳိ႕သစ္မ်ား ေဖာ္ထုတ္ခဲ့သည္။ ထုိၿမဳိ႕သစ္မ်ားက ယေန႔တုိင္ ၿမဳိ႕ျပအဂၤါရပ္ႏွင့္ ျပည့္စုံလုံေလာက္မႈ မရွိသည့္ အဆင့္
နိမ့္လူေနရပ္ကြက္မ်ားအျဖစ္သာတည္ရွိေနသည္။ယခု အရပ္သားအစိုးရလက္ထက္တြင္လည္း ရန္ကုန္ၿမဳိ႕၏ ဧရိယာကိုထပ္မံတုိးခ်ဲ႕၍ ၿမဳိ႕သစ္စီမံကိန္းမ်ား ထပ္မံေဆာင္ရြက္ရန္
သတင္းထြက္ေပၚလာျပန္သည္။ ထုိအခါ ဆယ္စုႏွစ္ႏွစ္ခုနီးပါးရွိၿပီျဖစ္သည့္ သက္တမ္းရွည္ ၿမိဳ႕သစ္မ်ား၏ ေရွ႕ေရးသည္ ေမးခြန္းထုတ္စရာျဖစ္လာသည္။
၁၉၉၅ ခုႏွစ္က ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ စြန္အနီးတစ္၀ုိက္ေျမလြတ္ေျမ႐ုိင္းမ်ားတြင္ အခ်ိန္တုိအတြင္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ကာေနရာခ် ထားေပးခဲ့သည့္ ယင္းၿမဳိ႕သစ္မ်ား၌ ယေန႔ထက္တုိင္ အဆင့္အတန္း နိမ့္က်သည့္ လူေနရပ္ကြက္မ်ားအျဖစ္သာ ရွိေနဆဲျဖစ္ေၾကာင္း ၿမဳိ႕ျပ ဆုိင္ရာကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္မ်ားက ေထာက္ျပေျပာဆုိလုိက္သည္။

၁၉၈၈ ခုႏွစ္ တပ္မေတာ္အစုိးရအာဏာရယူအၿပီး ၇ ႏွစ္အၾကာ ၿမဳိ႕ေတာ္ရန္ကုန္ရွိ ကမာရြတ္၊ လႈိင္၊ မရမ္းကုန္းၿမဳိ႕နယ္မ်ားတြင္ ေနထုိင္သူအမ်ားစုကုိ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ စြန္အနီးတစ္၀ုိက္ရွိ အခ်ိန္တုိအတြင္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ထားသည့္ ေျမလြတ္ေျမ႐ုိင္းမ်ားတြင္ ၿမဳိ႕သစ္အကြက္မ်ားေဖာ္ကာ ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေပးခဲ့သည္။

ၿမဳိ႕တြင္းမွ က်ဴးေက်ာ္မ်ားဟု အမ်ားကယူဆထားသည့္ ၿမဳိ႕သစ္ေနအလႊာေပါင္းစုံလူတန္းစားအတြက္ ယခင္အစုိးရ၏ စီမံခန္႔ခြဲမႈ အလြဲမ်ားက ဆယ္စုႏွစ္ ႏွစ္ခုတုိင္ ၿမဳိ႕ျပျပႆနာမ်ားကို ယေန႔ထက္တုိင္ ျပည္စုံလုံေလာက္စြာ မေျဖရွင္းႏုိင္ေသးေပ။

၁၉၉၅ ခုႏွစ္တြင္ စတင္အကြက္ခ်ေဖာ္ထုတ္ခဲ့သည့္ ဒဂုံၿမဳိ႕သစ္၊ လႈိင္သာယာ၊ ေရႊျပည္သာ၊ ေရႊေပါက္ကံ၊ သဃၤန္းကၽြန္း၊ သာေကတ(တုိးခ်ဲ႕)၊ အင္းစိန္ေပါက္ေတာ (တုိးခ်ဲ႕) အစရွိေသာ ၿမဳိ႕သစ္လူေနရပ္ကြက္မ်ားအျဖစ္ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕၏ ဧရိယာကုိ ထပ္မံတုိးခ်ဲ႕ခဲ့ၾကသည္ဟု ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္စည္ပင္ သာယာေရးေကာ္မတီ၏ ေျမပုံအေထာက္အထားမ်ားမွ သိရသည္။

ဆယ္စုႏွစ္ႏွစ္ခုၾကာသည့္တုိင္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ ညံ့ဖ်င္းမႈေၾကာင့္ အေျခခံအေဆာက္အအုံေကာင္းမ်ားမွာ စိတ္ေက်နပ္မႈေကာင္း ေလာက္ေအာင္တုိးတက္မႈမရွိျခင္း၊ စံႏႈန္းကုိက္ညီမႈမရွိျခင္း၊ အေျခခံအဆင့္ပင္မေရာက္ေသးျခင္း၊ ၿမဳိ႕ျပ၏ဂုဏ္အဂၤါ မျပည့္မီျခင္း၊ အဆင့္နိမ့္လူေနရပ္ကြက္မ်ားျဖစ္ေနျခင္းတုိ႔က ယင္းၿမဳိ႕သစ္မ်ားတြင္ မ်ားစြာေပၚလြင္ေနေၾကာင္း ၿမဳိ႕ရြာႏွင့္
အုိးအိမ္ဖြံ႕ၿဖဳိးမႈဦးစီးဌာနမွ ဒုတိယၫႊန္ၾကားေရးမွဳး(အၿငိမ္းစား)ဦးျမင့္ေဆြက သုံးသပ္သည္။

“ေနာက္ဆုိ ၿမဳိ႕ကုိ ၿမဳိ႕မ၀ုိင္းဘဲၿမဳိ႕ကို ရြာ၀ုိင္းသလုိျဖစ္သြားလိမ့္ မယ္” ဟု ၎ကပင္ေျပာသည္။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္က ဒဂုံဟုလူသိမ်ားသည့္ ယေန႔ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ကုိ အေလာင္းမင္းတရားႀကီးက လူဦးေရတစ္ေသာင္းေက်ာ္မွ်ျဖင့္ ဆိပ္ကမ္းၿမဳိ႕ငယ္ေလး အျဖစ္ရည္ရြယ္ကာ စတင္တည္ေထာင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး ၁၈၅၃ ကိုလုိနီခတ္အေရာက္တြင္ လူဦးေရ ၃၆၀၀၀ အတြက္ရည္ရြယ္ကာ ၿမဳိ႕၏ဧရိယာကို ဗုိလ္တေထာင္ဆိပ္ကမ္းမွ ေရႊတိဂုံေစတီေတာ္အထိ ေထာင့္မွန္ပုံစံေျမကြက္အျဖစ္ စတင္ခ်ဲ႕ထြင္ခဲ့သည္ဟု သမုိင္းအေထာက္အထားမ်ားမွ သိရသည္။ လြတ္လပ္ေရးရအၿပီး ဆယ္စုႏွစ္မ်ားအၾကာ ေရႊ႕ေျပာင္းအေျခခ်ေနထုိင္သူမ်ား လာသည့္ၿမဳိ႕ေတာ္ရန္ကုန္တြင္ လူဦးေရ ၆ သန္းေက်ာ္မွ် ရွိလာျခင္းေၾကာင့္ ၿမဳိ႕၏ဧရိယာကုိ ထပ္မံခ်ဲ႕ထြင္ခဲ့ရျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။

ၿမဳိ႕တြင္းပုိင္းက်ပ္တည္းမႈကုိ ေျဖေလွ်ာ့ႏုိင္ေရးအတြက္ ယခုလက္ရွိေဖာ္ထုတ္လုိက္သည့္ ၿမဳိ႕သစ္အမ်ားစု
တြင္ေနထုိင္သူမ်ား၏ အဓိက ပထမဆုံးအခက္အခဲမွာ သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရးစနစ္ပင္ျဖစ္သည္။ ယခင္ေျမ
သားလမ္းမ်ားမွ ကတၱရာလမ္းမ်ားအျဖစ္ ေဖာက္လုပ္ေပးထားေသာ္လည္း အရည္အေသြးမမီသည့္ လမ္းပုိင္း
အမ်ားစုကို ျပန္လည္ျပဳျပင္ေပးရန္ လုိအပ္ေနဆဲျဖစ္ေၾကာင္း ေရႊျပည္သာၿမဳိ႕နယ္ (၁၉)ရပ္ကြက္တြင္ေန
ထုိင္သူ ကုိၫႊန္႔ႏုိင္က ေျပာသည္။ထု႔ိအျပင္ရန္ကုန္ၿမဳိ႕တြင္းသုိ႔ ေန႔စဥ္သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေပးေနသည့္ ဘတ္စ္
ကားလုိင္းမ်ား မလုံေလာက္ျခင္းကလည္း မ်ားစြာအခက္အခဲျဖစ္ရသည္။မီးခုိးနံ႔တေထာင္းေထာင္းႏွင့္ အ
ဆင့္မမီေတာ့သည့္ ဒုိင္နာယာဥ္ေဟာင္းမ်ားက ခ်ဳိင့္ခြက္မ်ားၾကား ေန႔စဥ္သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေပးေနသည့္ ယာဥ္လုိင္းမ်ားကုိ တုိးခ်ဲ႕ေပးေရးႏွင့္ ယာဥ္အစီးေရတုိးခ်ဲ႕ေပးျခင္းတုိ႔ကုိ အျမန္ဆုံးေဆာင္ရြက္ေပးရန္ ေမွ်ာ္
လင့္မိေၾကာင္း ကိုၫႊန္႔လႈိင္ကပင္ေျပာသည္။

ေန႔စဥ္ရန္ကုန္ၿမဳိ႕တြင္းသုိ႔ သြားေရာက္ရန္ အခ်ိန္ႏွစ္နာရီေက်ာ္ၾကာ ယူရသည့္ ဘက္စ္ကားလုိင္းမ်ားကုိသာ ၿမဳိ႕သစ္ေနလူ တန္းစားအမ်ားစုမွ ေန႔စဥ္မွီခုိေနရဆဲျဖစ္သည္။ ယခင္ရြာအဆင့္သာရွိခဲ့သည့္ ေျမလြတ္ေျမ
႐ုိင္းမ်ား၊ လယ္ေျမမ်ား၊ စားက်က္ေျမအမ်ားစုကုိ အကြက္ေဖာ္ၿမဳိ႕သစ္တည္ခဲ့သည့္ ၿမဳိ႕သစ္အမ်ားစုတြင္ ႏွစ္
စဥ္ မုိးတြင္းကာလ၌ ေရေျမာင္းစနစ္ပီျပင္စြာမရွိျခင္းက ေရႀကီးေရလွ်ံမႈမ်ားႏွင့္လည္း ႀကဳံေတြ႕ေနရဆဲျဖစ္ၿပီး လွ်ပ္စစ္မီးလုံေလာက္စြာ မရရွိျခင္း၊မိလႅစနစ္မ်ားေကာင္းမြန္မႈမရွိျခင္း သန္႔စင္သည့္ေရေကာင္းေရသန္႔ရွားပါးျခင္းက ယေန႔ထက္တုိင္ ၿမဳိ႕သစ္အမ်ားစုတြင္ ေျဖရွင္းေပးႏုိင္ေသးျခင္း မရွိေပ။ အဆင့္အတန္းမီ တန္ဖုိး
နည္း စရိတ္သက္သာသည့္ ေဆး႐ုံေဆးေပးခန္းမ်ားႏွင့္ အလွမ္းကြာေနေသးျခင္း၊ ပညာေရးအတြက္ မူလ
တန္းႏွင့္ အလယ္တန္းအဆင့္ေက်ာင္းမ်ားသာ အနီးစပ္ဆုံးရွိၿပီး အထက္တန္းစာသင္ေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ အ
လွမ္းကြာေ၀းေနျခင္းတုိ႔က ၿမဳိ႕သစ္ေနလူတန္းစားမ်ားအတြက္ လူေနမႈအဆင့္အတန္းကို တစ္စတစ္စ နိမ့္က်လာခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။

“ဒါေတြဟာ ႏွစ္ ၂၀ အတြင္းက မွားယြင္းခဲ့တဲ့အမွားေတြေပါ့” ဟု ၿမိဳ႕ျပႏွင့္ ဗိသုကာဆုိင္ရာ ကၽြမ္းက်င္ပညာ
ရွင္ေဒါက္တာေက်ာ္ လတ္က သုံးသပ္သည္။ ေပ ၂၀x ေပ ၂၅ ေျမကြက္ခပ္က်ဥ္းက်ဥ္းေပၚတြင္ ၿပီးစလြယ္အ
ကြက္ခ် ေဖာ္ထုတ္ခဲ့သည့္ လူသားမဆန္သည့္ ၿမဳိ႕သစ္မ်ားတြင္ အဆင့္အတန္း နိမ့္လူေနရပ္ကြက္မ်ားအျဖစ္
ာ ေပၚထြက္ခဲ့ၿပီးယခုေနာက္ဆုံး တုိးခ်ဲ႕ထားသည့္ ၿမဳိ႕သစ္မ်ားပါ၀င္ပါက ရန္ကုန္ၿမဳိ႕၏ သုံးပုံႏွစ္ပုံမွာ အ
ဆင့္နိမ့္က်သည့္ လူေနရပ္ကြက္မ်ားမွာ အမ်ားဆုံးျဖစ္သည္ဟု အထက္ပါပညာရွင္က သုံးသပ္သည္။

တစ္ခ်ိန္က First Class Area ဟု လူသိမ်ားခဲ့သည့္ကန္ေတာ္ႀကီးအနီနတ္ေမာက္လမ္း၊ဒဂုံၿမဳိ႕နယ္ျပည္ေထာင္
စုရိပ္သာ လမ္း၊ ဗဟန္းၿမဳိ႕နယ္ရွိ ေရႊေတာင္ၾကားရပ္ကြက္မ်ားႏွင့္ ကမာရြတ္ ၿမဳိ႕နယ္သံလြင္လမ္း၊ အင္းလ်ား
လမ္းတုိ႔တြင္ ေျမယာအသုံးခ်မူ၀ါဒ မွန္ကန္ျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ ယခုထက္တုိင္ အဆင့္ျမင့္ရပ္ကြက္မ်ားအျဖစ္ ထင္ရွားလ်က္ရွိသည္။ “အဲဒီတုန္းက ေျမယာကုိ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာၿပီး က်ပ္က်ပ္တည္းတည္းျဖစ္ေအာင္ လုပ္ခြင့္
မေပးခဲ့ဘူး” ဟု ေဒါက္တာေက်ာ္လတ္ကပင္ ေျပာသည္။

ေျမယာအသုံးခ်မူ၀ါဒအလြဲမ်ားျဖင့္ေဖာ္ထုတ္ခဲ့သည့္ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕စြန္၏ ၿမဳိ႕သစ္ဧရိယာမ်ားတြင္ ျပန္လည္အ
ဆင့္ျမႇင့္ျပဳျပင္ႏုိင္ေရးအတြက္ လက္ရွိေရးဆြဲေနသည့္ မဟာရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္ဖြံ႕ၿဖဳိးမႈစီမံကိန္းတြင္ အဓိက
ထားထည့္သြင္း ေရးဆြဲေနျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ အနာဂတ္တြင္ ယင္းၿမဳိ႕သစ္မ်ားမွာ ၿမဳိ႕တြင္းပုိင္းအသြင္ျဖင့္ပင္ ၀င္ေရာက္လာႏုိင္ေအာင္လုပ္ေဆာင္သြား မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီ ၿမဳိ႕ျပေျမယာဌာနမွ ဌာနမွဴး ဦးတုိးေအာင္ကေျပာသည္။ “တစ္ဆင့္ခ်င္းစီလုပ္သြားမွာပါ လုိအပ္ေနတာေတြ
ခ်ည္းကုိပဲ လုပ္လုိက္ရင္ စီမံကိန္းေတြ လြဲသြားႏုိင္တယ္” ဟု အဆုိပါဌာနမွဴးကပင္ေျပာသည္။

“မုိးပ်ံရထားႀကီးမစီးရရင္ ေနပါေစ။ တကယ္လက္ေတြ႕ လာလုပ္ေပးႏုိင္တဲ့အပုိင္းကုိ လာလုပ္ေပးရင္ေက်နပ္
ပါတယ္။ မၾကာခဏ လုပ္ေပးမယ္လုိ႔ေျပာၿပီးတစ္ခါ တစ္ခါ လာလုပ္ဖုိ႔ ႏွစ္ရွည္ ေစာင့္ေနရေတာ့ အခက္အခဲ
က ပုိပိုျဖစ္လာတယ္” ဟု ေတာင္ဒဂုံၿမဳိ႕နယ္ေန အသက္ ၃၀ အရြယ္ရွိ အမ်ဳိးသမီးတစ္ဦးက ေျပာသည္။

ယခုလက္ရွိ အစုိးရမွ ဂ်ပန္အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးေအဂ်င္စီ JICA ႏွင့္ေဆာင္ရြက္မည့္ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ျပ ဖြံ႕ၿဖဳိးမႈစီမံကိန္းတြင္ ယင္းၿမဳိ႕သစ္မ်ားအတြက္ သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရး၊ လွ်ပ္စစ္၊ ေရေပးေ၀မႈ၊ လမ္း၊ မိလႅာ၊ အမႈိက္ စနစ္မ်ားအတြက္ တုိးပြားလာမည့္ လူဦးေရႏွင့္ အခ်ဳိးညီစြာတြက္ခ်က္ ျဖည့္ဆည္းရန္ အစီအစဥ္မ်ားလည္းရွိေၾကာင္း JICA အဖြဲ႕က ဇန္န၀ါရီလ အေစာပုိင္းတြင္ ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။

“အနာဂတ္အတြက္ ဒီၿမဳိ႕သစ္ေတြနဲအလားအလာေကာင္းေတြရွိမယ္ဆုိတာသိထားေပးမယ့္ ေတာ္႐ုံတန္႐ုံ
လုပ္ငန္းရွင္ေတြက ေငြလုံးေငြရင္းႀကီးႀကီးမားမားနဲ႔ မရင္းႏွီးရဲဘူး။ လက္ရွိ ဘာမွမဖြံ႕ၿဖဳိးေသးတဲ့အတြက္ပါ့” ဟု ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းရွင္တစ္ဦးက သုံးသပ္သည္။ ထုိ႔အျပင္ၿမဳိ႕သစ္မ်ား၌ လက္ရွိလုိအပ္ခ်က္ေပါင္း
 ေျမာက္မ်ားစြာရွိေနေသာ္လည္း ေျမေနရာဦးမႈမ်ား မၾကာခဏျဖစ္ေပၚေနတက္ၿပီး အနာဂတ္တြင္ ယင္းၿမဳိ႕
သစ္မ်ား၏ ေစ်းကြက္က ပုိမုိအသက္၀င္လာႏုိင္သည္ဟု အိမ္ၿခံေျမလုပ္ငန္းရွင္မ်ားအသင္း ဒုဥကၠ႒က ေျပာ
သည္။ အစုိးရသစ္ တစ္ခါတက္တုိင္း ၿမဳိ႕သစ္အမ်ားစု တုိးခ်ဲ႕ေလ့ရွိေသာ္လည္း အမ်ားစုမွာ ေအာင္ျမင္မႈမရ
ဘဲ အဆင့္နိမ့္လူေနရပ္ကြက္မ်ားအျဖစ္သာ က်န္ ရွိေနတက္ေၾကာင္း၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ၿမဳိ႕၏ ဧရိယာကို ခ်ဲ႕ျခင္း
ထက္ရွိၿပီးသား ၿမဳိ႕သစ္မ်ားအဆင့္အတန္း မီေရးအတြက္သာ ဦးစားေပးေဆာင္ရြက္သင့္ေၾကာင္း ေတာ္၀င္
ေဆာက္လုပ္ေရးကုမၸဏီ အႀကီးအကဲ ဦးကိုကိုေထြးက ေျပာသည္။

ဘက္ေပါင္းစုံမွ ပညာရွင္မ်ား၏ ေထာက္ျပေျပာဆုိမႈႏွင့္အတူ အစိုးရ၏ လက္ရွိေဆာင္ရြက္မည့္ ႏွစ္၃၀ မဟာ
ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ျပဖြံ႕ၿဖဳိးမႈ စီမံကိန္းက ယင္းၿမဳိ႕သစ္မ်ား၏ အနာဂတ္အေကာင္းဘက္သုိ႔ မ်ားစြာေျပာင္းလဲေစႏုိင္
မည္ျဖစ္ၿပီး လူေနမႈအဆင့္အတန္းႏွင့္ အေျခခံအေဆာက္အအုံေကာင္းမ်ား အားနည္းေနသည့္ ၿမဳိ႕ေတာ္
ရန္ကုန္မွ ၿမဳိ႕သစ္ဧရိယာမ်ား၏ အနာဂတ္အတြက္ ယင္းစီမံကိန္းက အဆုံးအျဖတ္ေပးေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။

ၿမဳိ႕ျပမွ ေရြ႕ေျပာင္းအေျခခ် ေနထုိင္သူမ်ားျပားလာသည့္ စီးပြားေရးၿမဳိ႕ေတာ္ရန္ကုန္၌ လက္ရွိလူဦးေရ ၆ သန္းေက်ာ္ ေနထုိင္ၿပီး ႏွစ္စဥ္ ၂ ရာခုိင္ႏႈန္းခန္႔ တုိးပြားလွ်က္ရွိၿပီး ၿမဳိ႕ျပဆုိင္ရာကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္မ်ား၏ ခန္႔မွန္းခ်က္မ်ားအရ လာမည့္ ၂၀၄၀ တြင္ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕၌လူဦးေရ ၁၅ သန္းေက်ာ္ မွ်ရွိလာမည္ဟု တြက္ဆ
ထားၾကသည္။

တုိးပြားလာမည့္ လူဦးေရႏွင့္ ေနထုိင္မႈစရိတ္ႀကီးျမင့္လာသည့္ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕၌ လက္ရွိၿမဳိ႕သစ္မ်ား၏ အနာဂတ္
မွာႏွစ္စဥ္ လုိအပ္ခ်က္ေပါင္း ေျမာက္ျမားစြာႏွင့္အတူ အဆင့္အတန္းနိမ့္ လူေနရပ္ကြက္မ်ားအတြက္ အေျဖ
ရွာရန္ခက္ခဲ ေနဦးမည္သာျဖစ္သည္။ ။



RND: 21.2.2013
 

7Day News Journal

0 comments:

Post a Comment